tisdag 13 september 2011

Pippitröja

Om cirka två veckor fyller min systerson 2 år. Jag frågade hans mamma vad han kunde tänkas önska sig. Stickat? Hon svarade att han redan har massor av mössor och vantar..En kofta eller tröja då? frågade jag. Det verkade som att det skulle passa fint, så jag letade i min pysselpärm och hittade ett mönster på en pippitröja. Egentligen skulle den stickas i ullgarn, men då barn brukar vara känsliga mot att det sticks tog jag det säkra före det osäkra och köpte ett akrylgarn. Det visade sig dock vara lite tunnare, så jag har fått sticka efter angivelserna till en 4-åring (och ändrat längden så att den passar en 2-åring). Det blev finfint, så nu hoppas jag bara på att den passar!


Tyvärr har jag ärvt min mammas förmåga att inte kunna hålla överraskningar för mig själv, särskilt när det gäller presenter. Så när jag träffade min syster senast frågade jag om hon ville veta vad jag hade knåpat ihop till Edward. Det ville hon och jag kunde ju såklart inte hålla mig. När jag berättade om Pippi-tröjan sa hon "Ååååh, såna är ju så fina!", så det verkar ju bli en lyckad present.



Det där med pippiränder har verkligen gett mersmak, så nu är jag lite sugen på att sticka ett par lite tjockare vantar med samma mönster. Marinblå botten med vita och röda ränder tror jag hade blivit fint, så nu ska jag ge mig ut och leta lämpligt garn!

6 kommentarer:

Elin sa...

Pippitröjor är ju så söta, det blir säkert en uppskattad present!

FarmorMormorA sa...

Tänk att den där Pippitröjan verkar aldrig bli omodern. Så fin. Och vantarna kommer nog att bli jättebra i det mönstret.

Gerda-Thyra sa...

Pippitröjan är fin! Mina barn hade sådana när de var små, tröjorna är så himla fina... skulle vilja ha en pippitröja själv!

Nu kan du se hur revlingarna ska användas, har lagt ut en bild med dem på handleden!

Fia sa...

Jättefin. Jag har börjat med en till mej men med många andra projekt som måste göras klart så har jag inte hunnit så långt.

Unknown sa...

Kanon fin blev ju pippi tröjan o visst är det roligt att göra dom fortfarande. Vantarna kommer att bli jätte fina dom också. Är inne på min 5:e pippi mössa nu så kul är det. Väntar på att få se hur vantarna blir.
Ha en underbar vecka Kram Beijan

Ann-Marie sa...

HA! Kul, jag håller också på med - till ett äldre barn, så det tar lite tid. Men rolig att sticka. Din blev jättefin.

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...