torsdag 3 mars 2011

Mönster hjärtegrytlapp

I tisdags deltog jag i Husmorsskolans nya syförenings symöte och bidrog då med mitt senaste alster som bestod av en virkad grytlapp av trasor. Jag kollade hur intresset för ett eventuellt mönster såg ut och det visade sig att det i alla fall fanns ett par stycken som var intresserade av att veta hur jag burit mig åt. Så nu har jag tagit mig tid att virka en till samt skriva ner hur jag gjorde! Lämna gärna en kommentar/länk om ni har använt mönstret så att jag kan se era varianter :)

Jag har använt virknål nr 10 och rivit lakan i 1-1,5 cm breda remsor.
Så här virkar du en hjärtegrytlapp av trasor:
Virkinfo: Vänd alla varv med en lm.
Varv 1. Börja med den första ”bullen” på toppen av hjärtat. Virka 5 lm. Vänd och börja virka 2 fm i den andra lm från nålen. 1 fm i nästföljande 2 m, 2 fm i den sista på varvet.
Varv 2. 1 lm. 2 fm i den första och sista maskan på varvet, i övrigt 1 fm i varje fm.
Varv 3. Som varv 2.
Varv 4. Som v 2. Klipp av tråden.
Virka en likadan, men klipp inte av tråden.
Varv 5. Vänd och virka ihop del 2 med del 1. Var noga med att lägga del 1 på rätt håll! Inga ökningar på detta varv.
Varv 6-8. Enkla varv utan ökningar.
Varv 9. Minska med 2 m, en i var ände.
Varv 10. Ett enkelt varv.
Varv 11. Minska med 2 m, en i var ände.
Varv 12. Ett enkelt varv.
Varv 13. Minska med 2 m, en i var ände.

Fortsätt att virka som varv 13 tills hjärtat endast en maska återstår. Klipp inte av tråden utan virka en kant av fasta maskor runt hela. I mitten av hjärtat, längst upp, virkade jag med smygmaskor för att formen skulle bevaras på bästa sätt. När du kommit till den ena ”bulliga” delen virkar du 6 lm. Fäst dem i hjärtat och fortsätt med virkandet av kanten. Fäst trådarna. Klart!

2 kommentarer:

Julia sa...

Vad söt den blev, detta måste jag verkligen prova!

Maja sa...

Vad fint att du la ut mönstret! Det här måste definitivt testas någon gång framöver:)Så sött med hjärtgrytlapp!

Hälsningar från Maja

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...