onsdag 19 januari 2011

Konsten att inom fjorton dagar blifva fästmö

För några år sen, då jag fortfarande var singel, hittade min mamma och syster denna söta lilla skrift för att hjälpa mig på traven..Konsten att inom fjorton dagar blifva fästmö - Säker vägledning för ogifta fruntimmer är fullspäckad med tips på hur man lättast ska hitta en lämplig karl. Den gavs ursprungligen ut i Stockholm år 1881 och är översatt från tyska. Jag hittade ingen pojkvän de närmsta fjorton dagarna, tyvärr..Men nu har jag ju en, kanske var det tack vare boken?


Här är ett litet utdrag ur inledningen:

Fruntimmer äro födda att vara världens prydnad
Blott då uppfylla de denna sin bestämmelse helt och hållet, när de äro gifta; ty ogifta fruntimmer likna dock endast blommor på aflägsna fält, hvilka ingen fot beträder, och der de uppblomstra utan att blifva sedda, utan att plockas, ja, för att ensamme vissna bort och dö.

Åh, så poetiskt skrivet!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...