tisdag 2 november 2010

Lergrytekubb

Min mamma brukar göra ett så gott bröd i lergryta och därför bad jag om receptet så att jag kunde prova själv. Eftersom det är så gott vill jag gärna dela med mig:

Lergrytekubb
Det här behövs för en stor lergryta:
50 g jäst
5 dl vatten (37° c)
3/4 dl mörk sirap
1 1/2 msk kinesisk soja
2 tsk stött fänkål
9 dl rågmjöl
ca 7 dl vetemjöl

Ugn: 150° c.

1. Lägg grytan i blöt minst 20 minuter.
2. Smula ner jästen i en degbunke. Tillsätt det fingervarma vattnet och sirap. Rör om så att jästen löser sig.
3. Tillsätt soja, stött fänkål och rågmjöl. Arbeta degen blank och smidig.
4. Tillsätt vetemjöl i omgångar och arbeta åter degen.
5. Ta upp degen på bakbordet och forma den till en jämn limpa. Smörj gryta och lock rikligt med olja och lägg limpan i grytan. Låt brödet jäsa i grytan med locket på ca 40 min.
6. Sätt in grytan i kall ugn och vrid termostatvredet till 150° c. Grädda brödet ca två timmar, räknat ifrån att grytan sattes in i ugnen.
7. Låt brödet vila en stund i grytan. Linda sedan in det i duk och låt det svalna. Brödet behöver mogna minst ett dygn. Brödet är mycket hållbart och kan också frysas.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...