fredag 5 november 2010

Halstub av mormorsrutor

Nu är min halstub klar! Eller vad man nu vill kalla den..fuskpolo, halskrage, etc. Kärt barn har många namn! I vilket fall är jag jättenöjd, den blev precis som jag ville ha den. Eftersom jag blev så nöjd tänkte jag också dela med mig av beskrivningen!


Virkinfo
Virknål: 7
Garn: 350 g (7 nystan) Molly från Järbogarn.
Virkinfo: Avsluta varje varv med en sm.

Gör så här
Virka 12 mormorsrutor, jag använde den här varianten:
Gör 6 lm och slut dem till en ring.
V1: Virka 12 dst omkring ringen.
V2: Virka 2 st i varje lmb med 1 lm mellan varje.
V3: Virka 3 st i varje lmb med 2 lm mellan varje.
V4: Börja med ett hörn: 3 st + 3 lm + 3 st i lmb. Därefter 3 st i de 2 nästkommande lmb. Upprepa varvet ut.

När du virkat 12 rutor virkar du ihop dem enligt följande:
Gör en fm i kanten på en av rutorna. Virka därefter 2 lm. Dessa lm fäster du sedan i nästa rutas kant genom att virka en sm. Virka 2 lm och fäst dem i ruta nummer 1. Upprepa tills de två rutorna är ihopvirkade. Har du gjort rätt kommer det finnas ett sick-sackmönster mellan rutorna. Jag virkade ihop två rader med 6 rutor i varje och sen virkade jag ihop de två färdiga raderna med varandra.

Hoppas att det inte verkar för krångligt, jag är inte så bra på beskrivningar! Hör gärna av er om något är oklart.

Om ni vill får ni hemskt gärna skicka en bild eller en länk om ni har använt mönstret. Då blir jag glad!

4 kommentarer:

indozine sa...

hej min vän. hur mår du?
Jag gillar din blogg.
Jag hoppas att du får mer framgång i framtiden.

Lillstrumpan sa...

Tack, bra! Vad roligt att du gillar bloggen :)

Lobben sa...

Tack för att du delar av dig av mönstret. Den ser varm och skön ut.
Jag lägger till dig i min blogglista.

Pyssel och Trams sa...

Vilken härlig idé, det tror jag att ja också måste testa!

Mvh Anna

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...