lördag 2 oktober 2010

Äppelmos

Förra helgen firades Mickelsmäss (skördefest) på Varbergs fästning. I söndags skulle alla grönsaker som använts till dekoration säljas ut och jag passade då på att köpa lite äpplen. Har också fått äpplen av farmor, så nu har jag kokat äppelmos! Mums. Ska försöka äta lite mer gröt till frukost och då är äppelmos perfa att ha i.

Här är receptet som jag följde. Jag tog minsta andelen socker eftersom jag tycker det är gott när det är lite syrligt, men det gör man förstås som man vill.

Äppelmos (kokt, opasserat)
1 1/2 kg äpplen
1/2-1 dl vatten
300-600 g (4-7 dl) socker
1 krm askorbinsyra
1 krm natriumbensoat per kg färdigt mos

Skölj, skala och kärna ur frukten. Skär den i bitar. Koka frukten med vatten under lock på svag värme tills den mosar sig. Rör om då och då. Tillsätt sockret och låt moset koka upp under omrörning. Tillsätt askorbinsyra och natriumbensoat utrört i lite mos. Ös upp på varma burkar och se till så att locken är rena.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...