torsdag 18 mars 2010

Hushållerskeförkläde

För ett par veckor sedan satt jag och kollade på Madicken. Aldrig tidigare har det slagit mig hur fin inredning de har! Jag kunde knappt koncentrera mig på handlingen..Fick dessutom syn på Alvas förkläde och tänkte då att jag skulle vilja göra ett eget. Sagt och gjort! Mamma letade upp min mormors mors gamla lakan (det var ändå hål på mitten så vi kunde slakta det med gott samvete). Hålsömmen bestämde jag mig för att behålla som en fin detalj.

Jag var lite osäker på hur jag skulle få det att bli snyggt eftersom jag inte hade något mönster, men som tur var hade mamma ett liknande förkläde i sina gömmor. Jag använde det som mall och gjorde några ändringar så att det blev som jag ville ha det. Ett tag kändes det som något av ett evighetsprojekt, men nu är det alltså klart. Bestämde mig för att brodera lite korsstygn som en fin detalj och fick då användning för mormors gamla märkböcker igen.´

Måste ju erkänna att jag fick lite hjälp på traven av mamma vid vissa moment. Hon har även ställt upp som modell när jag skulle fota förklädet. Väldigt snällt!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...