tisdag 2 februari 2010

Virkade vantar, gratis mönster!

Jag använde 2 nystan Fritidsgarn från Sandnesgarn och virknål nr 5, men det går säkert bra att använda något annat. Alla varv virkas i spiral, du behöver alltså inte avsluta några varv. Om du tycker att det är svårt att hålla reda på var varje varv börjar och slutar kan du markera det med en liten tråd som du flyttar upp allt eftersom du virkar.

Den färdiga vanten mäter ca 23 cm på längden och ca 11 cm på det bredaste partiet. Mina vantar är virkade till en kille med ganska små händer, så de passar en tjej med lite större händer också. Till en början kan de verka små, men jag har tagit med i beräkningen att de töjer sig en del vid användning.

Förkortningar:
lm = luftmaskor
fm = fasta maskor
sm = smygmaska

Varv 1: Börja virka vid handleden: Gör 32 lm och slut till en ring med en smygmaska (32 m).
Varv 2-7: Virka fm i varje fm. Upprepa i 7 varv (32 m).
Varv 8: Virka två fm i första fm. Därefter fm i nästa 15. Två fm i nästa. Därefter fm varvet ut (34 m).
Varv 9-12: Virka fm i varje fm (34m).
Varv 13: Virka 25 fm. Nu är det dags för tummen! Virka 8 lm och fäst med en sm i 6:e m från nålen. Virka fm resten av varvet (36 m).
Varv 14: Virka fm tills du kommer fram till hålet för tummen. Hoppa där över den första och sista maskan i tummen, annars kommer vanten bli alldeles för vid (34 m).
Varv 15-18: Virka fm maskor i varje fm (34 m).
Varv 19: Hoppa över den första fm, därefter fm i varje fm varvet ut (33 m).
Varv 20: Virka fm i varje fm (33 m).
Varv 21: Hoppa över den första fm, därefter fm i varje fm varvet ut (32 m).
Varv 22: Hoppa över den första fm, därefter fm i varje fm (31 m).
Varv 23: Hoppa över den första fm. Fm i nästa 13 fm. Hoppa över nästa fm och fortsätt sedan med fm varvet ut (29 m).
Varv 24-26: Virka fm i varje fm (29 m).
Varv 27: Hoppa över den första fm. Därefter fm i nästa 10. Hoppa över en fm. Därefter fm varvet ut (27 m).
Varv 28-30: Virka fm i varje fm (27 m).
Varv 31: Hoppa över den första fm. Därefter fm i nästa 9. Hoppa över en fm Därefter fm varvet ut (25 m).
Varv 32: Hoppa över den första fm. Därefter fm i nästa 7. Hoppa över en fm. Därefter fm i nästa 7. Hoppa över en fm. Därefter fm varvet ut (22).
Varv 33: Virka fm första fm, hoppa därefter över en fm. Upprepa varvet ut (14 m).
Varv 34: Virka fm i varannan fm (7 m).
Varv 35: De sista maskorna virkas med smygmaskor för att undvika att vanten bli toppig längst upp. Virka sm i varannan fm tills vanten inte längre har något hål på toppen.
Fäst alla trådar.

Tummen:
Varv 1: Stick ner virknålen på valfritt ställe vid hålet för tummen och virka fm varvet runt. I mitt fall blev det 17 m, men då stack jag även ner nålen vid sidorna (en bit ner) för att undvika stora hål.
Varv 2: Virka fm varvet runt (17 m).
Varv 3: Hoppa över första fm, virka därefter fm varvet ut (16 m).
Varv 4-6. Virka fm varvet runt (16).
Varv 7: Hoppa över den första fm, därefter 7 fm i nästa. Hoppa över en fm, virka därefter fm varvet ut (14 m).
Varv 8-9: Virka fm i varje fm.
Varv 10: Virka fm i varannan fm (7 m).
Varv 11: Virka sm i varannan fm tills hålet på toppen försvinner.
Fäst alla trådar. Klar!

Det här är första gången jag har skrivit ner ett mönster, så hör gärna av er om någonting är oklart. Lycka till med virkandet!

7 kommentarer:

skapa och inreda sa...

De här vantarna gillar jag! Tack för beskrivningen:)
Annika

Lillstrumpan sa...

Varsågod! Hör av dig om något är oklart :)

Elins Strikkeri sa...

Så fine dei vottane blei, takk for at du deler oppskrift:))

Lovisa sa...

Åh tack! Ett enkelt mönster med fint resultat :D Ska plocka fram nål och gran så blir det nya fina vantar!

Myownhome sa...

Vad skoj att hitta din blogg och det här mönstret.. :) Jag har precis börjat virka så nu ska jag nog ge mig på och pröva att göra "dina" vantar. När (om!) det blir något färdigt resultat tänkte jag visa det på min blogg och länka till dig och ditt mönster, om det är ok? :)

Trevlig helg!
//Johanna

Catta sa...

Sömmaska? Har aldrig hört det förut. Heter det inte smygmaska?

Lillstrumpan sa...

Det är sant, jag säger alltid fel! Ska genast ändra :)

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...