onsdag 24 februari 2010

Linssoppa

Jag är väldigt förtjust i linssoppa och har därför letat upp ett recept som jag tänkte dela med mig av. Det står att man ska använda röda linser, men jag tycker att det fungerar lika bra med gröna. Jag brukar lägga i lite fetaost i soppan när den är klar, det är sååå gott!

Du behöver:
2 gula lökar
1 msk margarin
1 msk paprikapulver
1½ dl linser, röda
8 dl vatten
1 tsk salt
2 pressade vitlöksklyftor
1 lagerblad
1 buljongtärning
1 burk tomater, med spad

Gör så här:
1. Skala och hacka lökarna. Fräs dem i margarin i en gryta tillsammans med paprikapulvret.
2. Skölj linserna väl och lägg dem i grytan. Tillsätt vatten, kryddor, buljongtärning och tomater.
3. Koka under lock på svag värme ca 10 minuter. Salta ev. när soppan är klar.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...