söndag 1 november 2009

Mixa färg med svartvitt i GIMP

För några år sen kom jag i kontakt med ett bildbehandlingsprogram som heter GIMP. Det är gratis och kan laddas ner på www.gimp.org

Emellanåt roar jag mig med att blanda svartvitt med färg i mina foton. Resultatet ser ni på fotot nedan!

Har upptäckt att en del undrar hur man gör, så här följer en liten beskrivning (brukar få höra att jag inte är så bra på att förklara saker, så om något är oklart är det bara att fråga!). Utförligare beskrivningar för hur man använder GIMP finns förresten på deras hemsida.

1. Spara en kopia. Om du inte gör det finns det en risk att den ursprungliga bilden försvinner.
2. Lägg till ett lager genom att klicka på Lager --> Duplicera lager.
3. Nu ska det översta lagret göras svartvitt. Klicka därför på Färger --> Avmätta. Därefter ska "Ljushet" vara markerat. Klicka på "Avfärga".
4. Klicka på Lager --> Mask --> Lägg till lagermask. Välj "Vit" och klicka därefter på lägg till.
5. Nu är det översta lagret svartvitt, medan det understa är i färg. Genom att använda penseln som finns i verktygsfältet kan man alltså välja vilka delar man vill ha i färg. Jag brukar markera ett helt område med penseln och sen använda fyllnadsverktyget, så går det lite snabbare.
6. Klicka på Bild --> Platta ut bilden

2 kommentarer:

Katta sa...

Detta har ju jag försökt lära mig men det funkar skitdåligt. Vet inte om jag fått en dålig upplaga av gimp kanske för det bara hänger sig. Väldigt tålamodsprövande! :-D

Lillstrumpan sa...

Jag vet! Min dator är likadan. Men idag hittade jag ett gratisprogram på nätet, kolla in Pixlr.com! Det funkar ungefär likadant som GIMP och förhoppningsvis hänger sig inte datorn :)

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...